Železniční trať Bohušovice-Terezín

Bohušovice nad Ohří (německy Bauschowitz an der Eger) je město s 2 544 obyvateli (k 1. lednu 2004). Leží 6 km jižně od Litoměřic v nadmořské výšce 150 m na levém břehu Ohře.

viz také Sčítání v Bohušovické kotlině

Všechny příchozí a odchozí transporty byly do června 1943 odbavovány na nádraží v Bohušovicích. Lidé přicházející do Bohušovic museli s batožinou urazit asi 2,5 km dlouhou trasu do ghetta pod dohledem četníků, nemocní a nemohoucí byli přepravováni nákladními automobily. V této době platil pro obyvatelstvo obce zákaz vycházení. Kontakt s členy transportu byl přísně zakázán. Přesto se vždy podařilo navázat kontakt s obyvateli Bohušovic, kteří v mnoha případech pomáhali, předávali tajné vzkazy, obstarávali léky atd. Tajně byly pořízeny fotografie transportních skupin směřujících do ghetta. Tyto fotografie jsou raritou, protože fotografování bylo přísně zakázáno a hrozily za něj tvrdé tresty. Rozhodnutí SS nechat postavit železniční trať rozhodně nemělo sloužit pohodlí vězňů. Spíše mělo co nejvíce utajit dění v ghettu a činnost transportů před českou veřejností.

Dne 24. srpna 1942 byla zahájena stavba 2,5 km dlouhé trati podle plánů vypracovaných na podzim 1941. Během 245 pracovních dnů vykopalo, odvezlo a nahrnulo do náspů pod vedením 4 inženýrů za každého počasí ve dvou směnách asi 300 osob 19 000 m³ zeminy, odstranili 1 500 m³ zdiva opevnění, naložili 2 800 m³ štěrku a použili jej jako podloží kolejí a namontovali 2 600 m kolejí a 4 výhybky. Bylo spotřebováno 180 tun železa, 4 800 pražců a 5 000 tun štěrku.

Dvě koleje ústí hluboko do silnice L 2 (až před Hamburské kasárny), další kolej se stáčí doleva, podél kasáren A II, kde byla postavena nakládací rampa. Tímto způsobem měl tábor také své „nákladní nádraží“. Vjezd na trať podél bohušovické výpadovky byl uzavřen plotem z prken, který hlídal muž ze stráže ghetta. Zdržovat se na kolejích bylo zakázáno, ale zákaz byl dodržován pouze během přepravy. Železniční trať byla uvedena do provozu dne 1. června 1943.

Zbytky kolejí jsou vidět dodnes. Pod jižním kopcem, u výpadovky do Bohušovic, je dnes umístěna pamětní deska připomínající transporty do Osvětimi.

Zdroj

  • 50
    50. Hans Günther Adler, Theresienstadt 1941 - 1945, Das Antlitz einer Zwangsgemeinschaft, Mohr - Verlag, Tübingen, 2. Aufl. 1960, S. 133f, 266ff.

zpět ke všem příspěvkům